ODLUKU
O ODOBRAVANJU ZAJEDNIČKE JEZGRE CJELOVITIH RAZVOJNIH PROGRAMA ZA PREDŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE DEFINISANE NA ISHODIMA UČENJA
Član 1.
(Predmet Odluke)
Član 2.
(Sadržaj i primjena Odluke)
Član 3.
(Preporuka obrazovnim vlastima)
Član 4.
(Stupanje na snagu)
Broj 01-33-1-812/18
3. oktobra 2018. godine
Mostar
Predsjedavajuća
Svetlana Dačević, s. r.
ZAJEDNIČKA JEZGRA
CJELOVITIH RAZVOJNIH PROGRAMA ZA PREDŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE DEFINISANA NA ISHODIMA UČENJA
Voditeljica projekta:
Konsultanti:
Projektni tim:
Radna grupa:
Prevod sa engleskog jezika:
UVOD
ZAJEDNIČKA JEZGRA CJELOVITIH RAZVOJNIH PROGRAMA ZA PREDŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE DEFINISANA NA ISHODIMA UČENJA
Oblast: |
1. ZDRAVLJE I TJELESNI RAZVOJ |
|
Komponenta: |
1. Razvoj motorike i čula |
|
Ishodi učenja: 1. Istražuje čulima predmete i materijale; iskustvena saznanja koristi u misaonim procesima i aktivnostima. 2. Koristi prirodne oblike kretanja za razvoj funkcionalnih i motoričkih sposobnosti i vještina (puzanje, hodanje, trčanje, penjanje, skakanje, dizanje, nošenje, bacanje i hvatanje). 3. Kombinuje i koordinira psihomotoričke radnje i aktivnosti da postigne / razvija / usavršava složenije vrste kretanja i djelovanja. 4. Pokazuje grafomotiričku sposobnost. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Pokazuje reakciju na različite okuse (slatko, kiselo) i miriše (neugodan miris). 1.b. Razlikuje predmete i materijale dodirom po teksturi. 1.c. Razlikuje predmete po veličini i osnovnoj boji. 1.d. Prepoznaje zvukove u neposrednom okruženju. |
1.a. Prepoznaje i imenuje različite okuse i mirise. 1.b. Prepoznaje i imenuje različite predmete i materijale dodirom / svim čulima. 1.c. Povezuje dijelove i cjelinu (na predmetima, slikama, modelima). 1.d. Navodi nekoliko detalja nakon posmatranja slike (4-5) 1.e. Uočava greške na slici. 1.f. Razlikuje i imenuje zvukove. |
|
2.a. Primjenjuje osnovne oblike prirodnog kretanja (nestabilno trči, skakuće na obje noge, preskače prepreke do 5 cm, hoda na prstima i na peti naprijed, baca predmete u određenom pravcu, vozi tricikl). 2.b. Pokazuje ravnotežu u mjestu i u pokretu (kratko stoji na jednoj nozi, hod po crti, hod po niskoj klupi, ljuljanje, klackanje i sl.). 2.c. Izvodi igre koje sadrže osnovne načine igre sa loptom (nošenje, kotrljanje, bacanje, dodavanje i hvatanje balona i lopti različitih veličina). |
2.a. Primjenjuje zrele oblike prirodnih kretanja i uspješno koordinira sve dijelove tijela (npr. trči stabilno i mijenja pravac trčanja, preskače uže, stoji na prstima, hvata loptu objema rukama i pogađa loptom cilj, skače s visine od 20 cm, vozi bicikl). 2.b. Održava ravnotežu na mjestu i u pokretu (stoji i skakuće na jednoj nozi, hod po crti i užetu, hod po klupama raznih visina i širina). 2.c. Izvodi razne komplekse gimastičkih vježbi (sa i bez rekvizita). 2.d. Koristi naučene načine kretanja u novim, nepoznatim i problemskim situacijama, te prevazilaženju i izbjegavanju prepreka. |
|
3.a. Pridržava se elementarnih pravila u igri uz poticaj i podršku. 3.b. Oponaša jednostavnije motoričke pokrete. 3.c. Pokreće tijelo uz ritam muzike. 3.d. Koristi razne predmete i materijale kako bi primjereno razvio finu motoriku (npr. neprecizno reže makazama i neprecizno boji, samostalno koristi kašiku za jelo…). |
3.a. Primjenjuje samostalno pravila igre pri učešću u zajedničkim aktivnostima. 3.b. Ponavlja pokret sastavljen od nekoliko motoričkih vježbi. 3.c. Osmišljava pokrete uz muziku. 3.d. Primjenjuje i kombinuje naučene načine kretanja u novim, nepoznatim problemskim situacijama (poligon). 3.e. Koristi razne predmete i materijale kako bi primjereno razvio finu motoriku (npr. ravno reže makazama, precizno boji, otvara i zatvara čep flaše, uspješno koristi pribor za jelo, samostalno se oblači i vezuje pertle…). |
|
4.a. Koristi sitne predmete na razne načine (umeće ih, niže, premješta i slično). 4.b. Iskazuje zainteresovanost za olovku. 4.c. Ostavlja svjesno tragove olovke na različitim površinama u različitim situacijama, igri, spontanoj i vođenoj aktivnosti. 4.d. Crta ljudsku figuru koja dobiva svoj oblik. 4.e. Koristi makaze. |
4.a. Voljno i svjesno usmjerava pokrete ruke u različitim smjerovima (pokreti su precizniji, tačni, usmjereni, brži). 4.b. Pokazuje kontrolu nad pritiskom olovke na papir. 4.c. Crta sitnije detalje i elemente na crtežu. 4.d. Pokazuje orijentaciju na površini za crtanje različitih veličina. 4.e. Boji veće i manje površine. 4.f. Crta ljudsku figuru sa detaljima. 4.g. Pravilno drži makaze i isjeca složenije oblike i figure. |
|
Oblast: |
1. ZDRAVLJE I TJELESNI RAZVOJ |
|
Komponenta: |
2. Zaštita i sigurnost |
|
Ishodi učenja: 1. Štiti sebe i druge od povređivanja u konkretnim situacijama. 2. Izražava sposobnost samoprocjene u odnosu na drugu osobu, objekt ili događaj. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Štiti sebe svjesno i zna svoj prostor. |
1.a. Poštuje lični prostor drugog djeteta u igri i tjelesnom vježbanju. 1.b. Prepoznaje urgentnu situaciju i traži pomoć. 1.c. Prepoznaje štetne tvari, aktivnosti i situacije opasne po zdravlje i život. |
|
2.a. Prepoznaje opasne predmete u neposrednoj okolini (peć, vrata, radijator, stepenice i sl.). |
2.a. Objašnjava šta je sigurno ponašanje u kući, obdaništu, saobraćaju,i slično. 2.b. Objašnjava i stavlja u vezu opasne predmete i tvari (nož, makaze, slomljeno staklo, oružje, upaljač, hemikalije i sl), opasne situacije (požar, poplava, trovanje i sl.) i opasne aktivnosti (igranje sa strujom, pretrčavanje ceste i sl.). 2.c. Objašnjava i u igrama primjenjuje ponašanje u opasnim situacijama (zemljotres, poplava, požar). |
|
Oblast: |
1. ZDRAVLJE I TJELESNI RAZVOJ |
|
Komponenta: |
3. Zdrav način života |
|
Ishodi učenja: 1. Inicira i učestvuje u aktivnostima koje su važne za unaprjeđenje vlastitog zdravlja i blagostanja. 2. Primjenjuje osnovna načela lične higijene i higijene prostora. 3. Pridržava se načela pravilne i redovne prehrane. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Prepoznaje i imenuje izvor zadovoljstva, emocija, boli i nelagode. 1.b. Pokazuje svijest o prostoru i orijentiše se; kreće se sigurno i bezbjedno. 1.c. Pokazuje interes da provodi vrijeme na otvorenom prostoru. |
1.a. Prepoznaje da je tjelesni pokret i odmor koristan za lično zdravlje i koristi ga svakodnevno. 1.b. Koristi složenije obrasce senzomotoričkih vještina i pokreta (kompleksinije fizičke aktivnosti uz ples, dramu, pokret, rekvizite i sl.). 1.c. Prepoznaje pravilno držanje tijela uz podsjećanje odraslog. 1.d. Učestvuje i organizuje igre i aktivnosti na otvorenom prostoru. 1.e. Objašnjava uticaj vremenskih prilika i drugih faktora na zdravlje. |
|
2.a. Koristi opće i praktične postupke koji osiguravaju dobro zdravlje (npr. koristi toalet, pere ruke, pere zube, oblači se) uz pomoć i podršku. 2.b. Koristi opće i praktične postupke koji osiguravaju čistoću (npr. vraća igračke na mjesto nakon igre) uz pomoć i podršku. |
2.a. Koristi samostalno opće i praktične postupke koji osiguravaju dobro zdravlje (npr. koristi toalet, pere ruke, pere zube, oblači se). 2.b. Koristi samostalno opće i praktične postupke koji osiguravaju čistoću (npr. vraća igračke na mjesto nakon igre). |
|
3.a. Imenuje nekoliko vrsta zdrave hrane. |
3.a. Razlikuje zdravu od nezdrave prehrane i objašnjava njen uticaj na zdravlje. 3.b. Pokazuje interes za zdravu prehranu. |
|
Oblast: |
2. LIČNOST DJETETA I INTERAKCIJA |
|
Komponenta: |
1. Odnos prema sebi |
|
Ishodi učenja: 1. Pokazuje svjesnost sebe i svog identiteta kroz sopstvene sposobnosti, karakteristike, osobine i mogućnosti. 2. Gradi realnu i pozitivnu sliku o sebi, pokazuje samosvijest, samopouzdanje, samopoštovanje, odgovornost i povjerenje u svoje snage i sposobnosti. 3. Posjeduje nivo emocionalne svijesti i sigurnosti koja odgovara uzrastu i dobnom sazrijevanju i ispoljava ih u svim aspektima razvoja. 4. Izražava misli i djeluje na način da može uticati na svoj položaj u okruženju. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Stvara vlastiti identitet u svakodnevnim aktivnostima (odaziva se na svoje ime i poznaje imena drugih u grupi, imenuje dijelove tijela, zna koliko ima godina). 1.b. Razvija rodni identitet (imenuje sebe kao dječaka / djevojčicu, rado se druži sa djecom). 1.c. Prepoznaje svoj lik u ogledalu. 1.d. Kaže za sebe: "Ja." |
1.a. Istražuje aspekte identiteta kroz igranje uloga. 1.b. Imenuje osnovne dijelove tijela i njihove funkcije u organizmu. 1.c. Prepoznaje svoje osobine (sličnosti i razlike u odnosu na članove porodice, prijatelje i vršnjake u grupi). |
|
2.a. Pokazuje inicijativu i samostalnost pri obavljanju rutinskih (jednostavnih) aktivnosti. 2.b. Eksperimentiše pred ogledalom s pokretima. 2.c. Prihvata kraće rastanke bez burnog reagovanja. 2.d. Prepoznaje i pokazuje uspjeh i neuspjeh (postignuća). |
2.a. Traži i prihvata nove izazove, otkriva nove stvari, proširuje svoja interesovanja sa energijom i koncentracijom. 2.b. Postaje svjesno vlastitih postupaka i prihvata odgovornost uz podsticaj i podršku. |
|
3.a. Ispoljava više emocija kroz radnje, riječi i izraze lica. 3.b. Koristi fraze učtivosti (molim, hvala, izvini). 3.c. Prihvata igru JA-TI. 3.d. Pokazuje empatiju za vršnjake (kada vršnjak plače, prilazi mu i tješi ga). 3.e. Neverbalno i uz pomoć pokreta iskazuje emocije. |
3.a. Prepoznaje i izražava svoja osjećanja na socijalno prihvatljiv način, verbalno i neverbalno. 3.b. Otvoreno izražava svoja osjećanja u odnosima sa drugima, saosjeća i izražava brigu za druge (tješi drugo dijete kad je tužno). 3.c Imenuje emocije i emotivna stanja djece i odraslih, uključujući i životinje sa slike. 3.d. Opisuje šta ga čini sretnim, tužnim, uplašenim i sl. 3.e. Prepoznaje emociju na osnovu boje tona glasa i geste. 3.f. Nakon gledanja predstave, filma ili čitanja priče može govoriti o osjećanjima junaka. |
|
4.a. Iskazuje djeci i odraslima svoja interesovanja i uključuje ih u svoje aktivnosti. 4.b. Pokazuje povremeno potrebu da bude u blizini odraslih i ostvari dodir, a zatim se udalji i bavi se aktivnošću. 4.c. Shvata i imitira tuđe ponašanje. 4.d. Razvija unutrašnju kontrolu osjećanja i ponašanja usvajanjem određenih normi (ne, ne smijem, hoću) kada želi da dodirne zabranjeni predmet. 4.e. Igra se sa drugom djecom. |
4.a. Izražava jasno svoje želje i potrebe. 4.b.Uvažava i dijeli svoj doprinos i individualna dostignuća sa drugima. 4.c. Uspostavlja kontrolu emocija (sposobnost shvatanja, samoregulacije i upravljanja svojim emocijama, poštivajući osjećanja i potrebe drugih). 4.d. Postaje svjesno posljedica sopstvenog ponašanja u odnosu na druge osobe i živa bića (biljke i životinje). 4.e. Pravi izbor, preuzima rizike, upravlja promjenama i nosi se sa neočekivanim situacijama i frustracijama u igri i aktivnostima uz podsticaj i podršku. |
|
Oblast: |
2. LIČNOST DJETETA I INTERAKCIJA |
|
Komponenta: |
2. Odnos prema drugima i međuodnosi |
|
Ishodi učenja: 1. Uspostavlja, razvija i održava interakcije s drugom djecom i odraslima. 2. Pokazuje kooperativnost i zajedničko djelovanje kroz različite aktivnosti i kritički se odnosi prema mišljenjima i stavovima preuzetim od drugih. 3. Djeluje u skladu s demokratskim principima, sarađujući i odlučujući, uvažavajući i prihvatajući različitosti. 4. Djeluje u skladu sa društvenim, kulturnim i porodičnim vrijednostima, razvijajući osjećaj pripadnosti zajednici |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Uspostavlja saradnju sa vršnjacima putem imitacije u manipulativnim i motoričkim igrama. 1.b. Slijedi jednostavne instrukcije odgajatelja (naprimjer, pruža predmet na zahtjev). 1.c. Pokazuje interesovanje za drugu djecu. |
1.a. Uključuje se samostalno u svakodnevne zajedničke aktivnosti u obdaništu i drugim okruženjima. 1.b. Inicira i održava odnos i komunikaciju sa djecom i odraslima. 1.c. Izražava pozitivne odnose sa odraslima, pokazujući autonomiju i nezavisnost. 1.d. Pokazuje poštovanje i proslavlja trud i dostignuća drugih. 1.e. Reaguje na ideje i sugestije drugih. |
|
2. a. Uključuje se u zajedničku igru uz poticaj odgajatelja. 2.b. Učestvuje u spontanim i vođenim aktivnostima manje grupe (pjeva, plješće). 2.c. Inicira zajedničku aktivnost s odraslom osobom. |
2.a. Prepoznaje kako je svaki pojedinac dio grupe, te kako svi članovi imaju određena prava i obaveze. 2.b. Pokazuje pripadnost grupi i rado se uključuje u aktivnosti. 2.c. Uspostavlja logičnu povezanost između ponašanja i posljedice. 2.d. Pokazuje predvidljivost i dosljednost u ponašanju prema drugima i u odgovoru na reakcije drugih. |
|
3.a. Primjećuje i pozitivno reaguje na sličnosti i razlike među ljudima. 3.b. Uključuje se u igru sa jednostavnim pravilima sa mlađom i starijom djecom. 3.c. Pokazuje spremnost mijenjanja uloga u igri koja je povezana sa razlikama u spolu (razna zanimanja, igre porodice i kućnih poslova i sl.). |
3.a. Učestvuje u donošenju odluka i prepoznaje važnost zajednički dogovorenih pravila ponašanja i rada u grupi. 3.b. Pokazuje sposobnost da slijedi instrukcije i preuzima odgovornost u timu. 3.c. Nije krut u ulogama vezanim za spol i iskazuje fleksibilnost u ulogama (vođa i onaj koji slijedi). 3.d. Pokazuje toleranciju i uvažava različitosti (dobne, spolne razlike, djeca sa posebnim potrebama, djeca različitog nacionalnog porijekla i sl.). |
|
4.a. Dosljedno čeka na svoj red uz pomoć samo jednog podsjećanja. 4.b. Odraslu osobu tretira kao vršnjaka i od nje traži pomoć i informaciju. 4.c. Dijeli nagradu prema vlastitom interesu (sebi će uzeti veći dio). 4.d. Imenuje članove porodice. |
4.a. Poštuje autoritet odraslih i pravila grupe, ali i brani vlastita mišljenja, ideje i ličnost. 4.b. Pronalazi rješenja u konfliktu. 4.c. Prepoznaje nepravdu i počinje da se kritički odnosi prema pravednom i nepravednom ponašanju. 4.c. Opisuje običaje u svojoj porodici i upoređuje ih s običajima drugih porodica. 4.d. Prepoznaje uloge i odgovornosti članova porodice. |
|
Oblast: |
2. LIČNOST DJETETA I INTERAKCIJA |
|
Komponenta: |
3. Odnos prema prirodi |
|
Ishodi učenja: 1. Prepoznaje važnost prirode i uvažava prirodu kao prostor za život, razvoj, igru i učenje. 2. Pokazuje poštovanje i divljenje prema životu i svemu živom. 3. Postaje socijalno odgovorno i djeluje u skladu s principima rješavanja problema u životnoj sredini (održivi razvoj). |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1. a. Pokazuje zainteresovanost prema svijetu oko sebe i prema novim iskustvima. 1.b. Eksperimentiše s predmetima, otkriva njihove osobine i dovodi ih u međuodnos. 1.c. Postavlja pitanja: "Zašto?", "Šta je ovo", "Ko?" 1.d. Boravi na otvorenom prostoru bez obzira na vremenske uslove. 1.e. Prema zvuku prepoznaje pojave u prirodi (kiša, grmljavina, oglašavanje životinja). |
1.a. Izražava poštovanje prema prirodi, drugim ljudima i samom sebi. 1.b. Istražuje, zaključuje, predviđa i pretpostavlja o uzajamnoj povezanosti Zemlje, ljudi, biljaka i životinja. 1.c. Istražuje živu i neživu prirodu i posmatra, primjećuje i reaguje na promjene u otvorenom prostoru u različitim vremenskim prilikama. 1.d. Razlikuje i opisuje prirodne pojave i procese (kruženje vode, životni ciklusi, godišnja doba, osobine materije i vode, zvuka, zraka, svjetlosti, magnetizma i sl.). 1.e. Prepoznaje zagađivače u životnom okruženju. |
|
2.a. Doživljava prirodu i razgovara o svojim saznanjima (vremenski uslovi, godišnja doba i sl.). 2.b. Počinje prepoznavati uzročno-posljedične veze u prirodi. 2.c. Brižno se odnosi prema biljkama i životinjama - imitativne igre. |
2.a. Učestvuje aktivno u ekološkim akcijama (čišćenje sobe, uređivanje dvorišta, skupljanje starog papira i sl.). 2.b. Razlikuje živo od neživog u neposrednoj okolini. 2.c. Prepoznaje mjesta u životnom okruženju na kojima se odlaže otpad. 2.d. Prepoznaje prihvatljiva ponašanja za zaštitu neposredne okoline. 2.d. Objašnjava osnovna dječija prava i odgovornosti u svom okruženju. |
|
3.a. Baca otpatke u za to predviđena mjesta. 3.b. Odlaže igračke i lične stvari na za to predviđena mjesta. |
3.a. Prepoznaje osnovne postupk selektiranja otpada i reciklaže i pridržava ih se. 3.b. Prepoznaje prirodne resurse u neposrednom okruženju. 3.c. Povezuje odgovorno ponašanje prema okolini sa svakodnevnim aktivnostima u smislu zaštite životne sredine (štednje vode, energije, pravilno odlaganje smeća i sl.). 3.d. Dovodi u vezu uticaj čovjekovog djelovanja na životnu sredinu i uzajamnu povezanost živih bića i nežive prirode. |
|
Oblast: |
3. GOVOR, JEZIK I KOMUNIKACIJA |
Komponenta: |
1. Razvoj govora i upotreba jezika |
Ishodi učenja: 1. Koristi intuitivni, unutrašnji i neverbalni govor primjeren uzrastu i dobnom sazrijevanju. 2. Primjenjuje glasovne strukture jezika i intuitivno uočava strukturu riječi i rečenica u skladu sa književnojezičkim normama i koristi ih u usmenom govoru. 3. Sastavlja smislene rečenice i iskaze koristeći ih u kontekstu prenošenja značenja, ideja i razmišljanja. |
|
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
1.a. Prepoznaje raspoloženja, stanja ili aktivnosti drugih ljudi (tužno, sretno) na osnovu neverbalnih znakova i može da neverbalno odgovara (mimikom ili gestovima). 1.b. Primjenjuje neverbalnu komunikaciju u svrhu zadavoljavanja osnovnih ljudskih potreba u kontekstu. |
1.a. Izražava se govorom i glasovnim kvalitetima govora, kao što su visina, tempo i boja glasa, kako bi osjećaje, misli i ideje jasno izrazilo. 1.b. Pokazuje jasno i neverbalno svoju potrebu. |
2.a. Sluša i reaguje na zvuk i obrasce u govoru. 2.b. Diskriminiše glasove u govoru. 2.c. Izgovara pravilno sve vokale i većinu suglasnika. 2.b. Koristi učestale imenice, glagole i pridjeve. 2.e. Koristi zamjenice i množinu. |
2.a. Artikuliše glasove i pravilno, jasno i razumljivo izgovara svaki glas u riječi i rečenici samostalno. 2.b. Uočava glasove u riječi i glasovnu strukturu. 2.c. Koristi se gramatičkim pravilima za množinu, rod, broj i glagolsko vrijeme. |
3.a. Koristi više jednostavnih fraza i rečenice do tri riječi. |
3.a. Koristi se intuitivno gramatički pravilnim govorom. 3.b. Koristi složenije rečenice koje mogu biti povezane sa prijašnjim iskustvima ili iskustvima drugih. 3.c. Koristi intonaciju i ritmičnost u komunikaciji. |
Oblast: |
3. GOVOR, JEZIK I KOMUNIKACIJA |
|
Komponenta: |
2. Usmeno izražavanje i slušanje |
|
Ishodi učenja: 1. Pokazuje govorna i jezička iskustva i bogati rječnik i rečenicu u različitim aktivnostima. 2. Istražuje govor i jezik i pokazuje inicijativu u usmenom izražavanju. 3. Pokazuje sposobnost slušanja u grupi vršnjaka i odraslih u različitim situacijama. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Koristi govor u kontekstu oblikujući jednostavne (proste) rečenice. 1.b. Koristi govor da izrazi svoja stanja, potrebe i emocije u kontekstu. 1.c. Povezuje riječi sa određenim predmetima. 1.d. Opisuje svoja iskustva. |
1.a Koristi govor za izražavanje i objašnjavanje svojih misli, ideja i događaja (pričanje o pojavama i događajima, opisivanje predmeta, životinja i ljudi). 1.b. Prenosi i konstruiše poruke sa svrhom i samopouzdanjem. 1.c. Koristi govor da bi izrazio osjećanja, misli, želje, iskustva, ideje, potrebe, kako bi riješilo sukobe i gradilo pozitivne odnose sa drugima. 1.d. Kazuje svojim riječima događaje logičkim slijedom. 1.e. Opisuje svoja maštanja, izmišlja priču. |
|
2.a. Postavlja pitanja odraslima o nepoznatim predmetima i ljudima: "Šta je to?", "Ko je to?" 2.b. Odgovara na pitanja jednostavnim rečenicama. 2.c. Ponavlja kratke verbalne poruke kada ih čuje. |
2.a. Postavlja pitanja u kontekstu (čemu služe stvari, o uzrocima neke pojave, sličnostima i razlikama među predmetima, razlozima ponašanja drugih i sl.). 2.b. Odgovara na pitanja dužim rečenicama. 2.c. Učestvuje aktivno u govornim igrama (fonološkim-igre glasovima i fonemama; leksičkim - igre riječima, izrazima; sintaksičkim - igre rečenicama; pokretnim govornim igrama). 2.d. Izmišlja nove riječi, kratke priče, stihove. 2.e. Razumije šalu, zagonetku i nonsensni (besmisleni) tekst. |
|
3.a. Izražava reakcije o određenim događajima. 3.b. Razumije i prati naloge odraslih. |
3.a. Učestvuje u grupnim diskusijama o različitim temama s vršnjacima i odraslima u malim i većim grupama i u paru. 3.b. Prati i nastavlja razgovor uz uvažavanje sagovornika. |
|
Oblast: |
3. GOVOR, JEZIK I KOMUNIKACIJA |
|
Komponenta: |
3. Komunikacija i rana pismenost |
|
Ishodi učenja: 1. Analizira književne tekstove kroz komunikaciju s drugima. 2. Pokazuje kako funkcionišu sistemi simbola komunikacije i koristi ih. 3. Izražava se pomoću grafičkih simbola u svakodnevnim aktivnostima. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Pokazuje interes i sluša jednostavne priče, pjesme, basne i odgovara na jednostavna pitanja. 1.b. Imenuje likove u književnim tekstovima. 1.c. Govori ili pjeva priče, brojalice, rime, pjesmice u kojima se dijelovi teksta ponavljaju ili koje izmisli. 1.d. Pokretom izražava jednostavne rime. |
1.a. Prati, sluša i razumije štampane, vizuelne i multimedijalne tekstove i reaguje odgovarajućom gestom, postupkom, komentarom ili pitanjem. 1.b. Uočava najvidljivije osobine glavnih likova i kazuje svojim riječima kraći siže priče iz ugla lika. 1.c. Pamti i prepričava kraće književne tekstove, informativne tekstove, filmove, predstave, poštujući redoslijed i logiku zbivanja (po jednoj ili nizu slika, po sjećanju). 1.d. Sastavlja jednostavniju priču. 1.e. Razlikuje književne vrste (priča, bajka, basna, pjesma). 1.f. Kazuje svojim riječima emotivni doživljaj o književnom tekstu. 1.g. Iskazuje radost i uživanje u književnim tvorevinama. 1.h. Zapaža ritam i melodiju pri recitovanju pjesme. |
|
2.a. Koristi igru i "čita" slikovnice, knjige i ostale štampane materijale upoznavajući ulogu simbola i pisanog jezika. |
2.a. Koristi simbole u igri da predstavi nešto i izrazi značenje (priča priču po nizu slika). 2.b. Koristi simbole u komunikaciji (riječi, slike, zvuci, pokret) da izrazi svoje ideje i misli. |
|
3.a. Koristi sliku i druga vizuelna pomagala kao sredstvo komunikacije, uz pomoć i podršku. |
3.a. Koristi sliku i druga vizuelna pomagala kao sredstvo komunikacije. 3.b. Koristi igru, eksperimentiše sa slovima i ostavlja ih na svojim radovima. |
|
Oblast: |
4. SVIJET OKO NAS |
|
Komponenta: |
1. Istraživanje svijeta |
|
Ishodi učenja: 1. Koristi čula za posmatranje i istraživanje fenomena i procesa u prirodi. 2. Dovodi u vezu sebe, ljude, biljke, životinje, predmete i pojave u prirodnom okruženju u cilju razumijevanja svijeta u kojem živi. 3. Koristi informacije iz različitih izvora o živoj i neživoj prirodi. 4. Stiče kompetencije za učenje i rad. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Posmatra, manipulište i eksperimentiše uobičajenim predmetima u okruženju. 1.b. Pokazuje interes za očigledne prirodne pojave (uz pomoć pitanja, pokazivanja, kroz produkte, u igri i drugim aktivnostima). |
1.a. Propituje i eksperimentiše, kako bi sistematizovalo i opisivalo pojave u prirodnom okruženju. 1.b. Pokazuje zainteresovanost za raznovrsnost prirodnih pojava i procesa oko sebe. |
|
2. a. Primjećuje pojave na sebi, drugim živm bićima i neposrednom okruženju. 2.b. Opisuje svojim riječima pojave u prirodi i dovodi ih u vezu sa sobom, drugim živim bićima i očiglednim pojavama. |
2.a. Pokazuje interes za istraživanje u svom okruženju. 2.b. Opisuje sličnosti i razlike između prirodnih pojava (živa i neživa priroda). 2.c. Dovodi u vezu različite pojave u prirodnom okruženju i njihov uticaj na ljude, biljke, životinje i okolinu i donosi zaključke. 2.d. Objašnjava osobine i povezanost fenomena u živoj i neživoj prirodi. 2.e. Koristi orijentire u vremenu i prostoru; određuje mjesto i vrijeme događaja u odnosu na neki drugi događaj; izdvaja događaje koji slijede na osnovu prethodnih događaja (naprimjer, razvoj događaja). |
|
3.a. Postavlja pitanja kako i zašto o živoj i neživoj prirodi. |
3.a. Prepoznaje potrebu za informacijom pitanjima tipa: šta, gdje, kome, kada i slično o živoj i neživoj prirodi. 3.b. Koristi izvore (usmene, pisane, vizuelne, dijagramske i slično) i selektuje informacije po važnosti i upotrebljivosti. 3.c. Izgrađuje bazne kompetencije informatičke pismenosti |
|
4.a. Pokazuje radoznalost, otvorenost i spontan interes za sticanje novog znanja. 4.b. Povezuje učenje u obdaništu sa iskustvom stečenim kod kuće i u drugim okruženjima. 4.c. Pokazuje interes za učešće u radnim aktivnostima odgojne grupe. |
4.a. Pokazuje radoznalost, otvorenost i interes za sticanje novog znanja sa utvrđenim ciljem učenja. 4.b. Pokazuje ustrajnost u aktivnostima i zadacima odgojne grupe i u drugim okruženjima, uključujući i teže, putem izgrađenih radnih navika. 4.c. Procjenjuje sopstvenu uspješnost i pokazuje zadovoljstvo postignutim rezultatima. 4.d. Primjenjuje stečeno znanje u igri i aktivnostima u obdaništu i izvan njega. 4.e. Pokazuje vještine spontanog i vođenog učenja putem individualnih i grupnih, spontanih i vođenih aktivnosti. 4.f. Primjenjuje stilove, modele i strategije naučene u vođenim aktivnostima u svakodnevnom životu. |
|
Oblast: |
4. SVIJET OKO NAS |
|
Komponenta: |
2. Rješavanje problema, kritičko i kreativno mišljenje |
|
Ishodi učenja: 1. Osmišljava, ispituje i primjenjuje nove ideje i teorije na temelju prethodnih iskustava i kritičkog odnosa prema njima. 2. Prepoznaje uzročno-posljedične veze i odnose. 3. Primjenjuje strategije djelovanja i razmišljanja uključujući se u različite životne situacije i situacije rješavanja problema. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Iskazuje interes za nove igračke, materijale i predmete u bliskom okruženju. 1.b. Pamti vremenski bliske događaje iz neposrednog okruženja. |
1.a. Isprobava i istražuje poznate i nepoznate igračke, materijale i predmete. 1.b. Proigrava se svojim idejama i idejama drugih (djece i odraslih), kombinujući ih u svom izražavanju. 1.c. Iskazuje znatiželju i interes za istraživanje novina u okruženju. 1.d. Predstavlja svoja otkrića, ideje, misli i znanja korištenjem kreativnih i ekspresivnih medija. 1.e. Daje neuobičajene odgovore ili rješenja na poznate i manje poznate situacije, fenomene, ponašanja i slično. 1.g. Pokazuje osnovna saznanja o prirodnom, društvenom, fizičkom, duhovnom i umjetnom svijetu. |
|
2.a. Prepoznaje posljedicu svog djelovanja ili djelovanja drugih u najjednostavnijim situacijama (naprimjer, sakrivanje predmeta). |
2.a. Pokazuje razumijevanje za veze i odnose između ljudi i predmeta. 2.b. Prepoznaje uzrok i posljedicu pri manipulisanju predmetima. 2.c. Prepoznaje uzrok i posljedicu putem svojih eksperimenata, pokušaja i pogrešaka. 2.d. Prepoznaje uzrok i posljedicu putem sistematizovanih iskustava, generalizacijama i predviđanjem (naprimjer: "Danas može pasti kiša jer se nebo zacrnilo."). 2.e. Istražuje funkcionalnost stvari, ideja, misli i shvata odnose i međusobne uticaje. |
|
3.a. Koristi dostupna sredstva i igračake u rješavanju praktičnih problema. 3.b. Dovodi predmete u međusobni odnos i djeluje jednim predmetom na drugi. 3.c. Rješava jednostavne problemske situacije upotrebom strategija na veberbalnom planu (naprimjer: "Svakoj lutki daj po jedan tanjirić."). |
3.a. Pokazuje sposobnost rješavavanja problema birajući strategiju na intuitivnom nivou (posmatranje, pogađanje, metode pokušaja i pogrešaka, analiza, poređenje, traženje obrazaca, klasifikacija, planiranje, objašnjavanje, diskusija sa drugima, slušanje i traženje informacija). 3.b. Pokazuje sposobnost rješavanja problema lične i socijalne prirode samostalno ili uz pomoć i podršku. 3.c Izgrađuje vještine prihvatanja rizika i postupaka koji trenutno ne dovode do rješenja (naprimjer, učenje iz greške, nošenje sa neizvjesnostima, predlaganje alternativa i slično). 3.d. Primjenjuje maštu i kombinacije u rješavanju problema. 3.e. Predstavlja i rješava poznatu problemsku situaciju pomoću matematičkih modela. |
|
Oblast: |
4. SVIJET OKO NAS |
|
Komponenta: |
3. Rana matematička pismenost |
|
Ishodi učenja: 1. Istražuje matematičke strukture i koristi modele da bi utvrdio njihove odnose. 2. Stiče primjenjive matematičke predstave i koncepte, koristi ih sa svrhom, izražavajući se matematičkim jezikom i simbolima u različitim situacijama i aktivnostima. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Prepoznaje do tri svojstva objekata i pojava. 1.b. Grupiše neverbalno, sortira i reda objekte prema zadatom kriteriju. 1.c. Prepoznaje uočljiva mjerljiva svojstva poznatih objekata. |
1.a. Sortira, kategorizuje, reda i poredi skupove i događaje, kao i atribute predmeta i materijala u svom društvenom i prirodnom svijetu. 1.b. Opisuje promjene prema određenom svojstvu. 1.c. Raspoređuje i grupiše predmete prema svojstvu, pravilu ili kriteriju. 1.d. Identifikuje povezanost među predmetima, oblicima, slikama i predstavama prema različitim svojstvima. 1.e. Prepoznaje i poredi mjerljiva svojstva objekata i pojava (naprimjer, debelo - tanko, blizu - daleko, manje - više i slično). |
|
2.a. Predstavlja neverbalno jednostavan matematički problem igračkom, pokretom, crtežom. |
2.a. Koristi matematička znanja da objasni svijet oko sebe. 2.b. Koristi jezik da opiše svojstva predmeta i pojava (naprimjer: količina, prebrojivost, mjerljivost) i da objasni matematičke predstave (naprimjer: obrazac, niz, ponavljanje, simetrija, promjenjivost i slično). 2.c. Koristi termine: možda, sigurno, nikako, moguće, ako - onda, vjerovatno, tačno - netačno, u igri, svakodnevnim i vođenim aktivnostima. 2.d. Predstavlja ideju uobličenu matematičkim jezikom i to modelom, slikom, grafički, pokretom i verbalno. 2.e. Koristi obrasce kako bi predviđalo uočljive ishode, rezultate i događaje. |
|
Oblast: |
4. SVIJET OKO NAS |
|
Komponenta: |
4. Nauka i tehnika |
|
Ishodi učenja: 1. Posmatra pojave u prirodnom, materijalnom, društvenom svijetu, svijetu tehnike i uz iskustvena saznanja utvrđuje zakonitosti i veze. 2. Pokazuje kompetencije za ranu pismenost iz tehnologije u svakodnevnom životu, igri, učenju, radu, kao i za predstavljanje ideja. 3. Pokazuje kompetencije za ranu pismenost iz nauke. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Posmatra prirodne pojave. 1.b. Povezuje događaje na osnovu iskustva u svakodnevnom životu i aktivnostima sa prirodnim pojavama. |
1.a. Pokazuje saznanja iz tehničkih, prirodnih i društvenih nauka na elementarnom nivou. 1.b. Identifikuje i razlikuje osobenosti prirodnog, materijalnog, društvenog svijeta i svijeta tehnike. 1.c. Pokazuje saznanja i identifikuje uočljive i neke manje uočljive osobine živih bića, predmeta, pojava i fenomena koje posmatra. 1.d. Razlikuje prirodne pojave, fenomene, veze i zakonitosti od onih koji su stvoreni zahvaljujući razvoju tehnike, nauke i tehnologije. |
|
3.a. Koristi jednostavne i poznate tehničke uređaje. 3.b. Koristi konstruktorske igre. |
2.a. Koristi različite igračke, sredstva, materijale i pomagala za učenje i radne aktivnosti. 2.b. Koristi materijale, alate i tehnike koje su potrebne za oblikovanje, sklapanje i konstruisanje. 2.c. Uočava poveznost i doprinos ljudskog rada i uticaj tehnologije na rad i život ljudi, kao i na razvoj nauke i društva. 2.d. Koristi tehnologiju kao sredstvo za kreiranje, crtanje, modelovanje, uređivanje i izražavanje. |
|
|
3.a. Ispituje i stvara svoje teorije o tome kako funkcionišu pojave, fenomeni, predmeti. 3.b. Postavlja pitanja o osobenostima, uzrocima i posljedicama pojava, događaja i fenomena. 3.c. Izrađuje mape uma koristeći vizuelne forme. 3.d. Koristi jednostavnije simbole (univerzalne i svoje) kako bi predstavilo pojavu, odnos, stanje, fenomen, osobinu, emociju i slično. |
|
Oblast: |
5. UMJETNOST I KULTURA |
|
Komponenta: |
1. Stvaralaštvo i kreativnost |
|
Ishodi učenja: 1. Prepoznaje osnovna izražajna sredstva u vlastitom i tuđem stvaralaštvu i u umjetničkim djelima. 2. Istražuje i izražava se kroz različite načine vlastitog izražavanja kroz umjetnost, medije, tehniku. 3. Stvara kreacije, rekomponuje, te predlaže idejna rješenja i inovacije kroz različite načine izražavanja. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Izražava interes za igru, ritam, muziku, pokret, glumu, modelovanje i ples. 1.b. Prepoznaje dinamiku kao stimulans za kretanje, usklađuje pokret uz muziku (pljeskanje, njihanje, okretanje i sl.). 1.c. Razlikuje osnovne boje i likovna sredstva. 1.d. Crta i slika po intenzivnom čulnom, pokretnom i osjećajnom doživljaju. 1.e. Bira lutke za igru sa dramskim elementima. |
1.a. Prepoznaje i imenuje osnovna izražajna sredstva u likovnom, muzičkom, dramskom, književnom i drugom stvaralaštvu (linija - crtanje, boja - slikanje, ploha -modelovanje, ton, ritam, dinamika - pjevanje, slušanje, sviranje, pokret, mimika, pantomima, govor, gestikulacija - ples i dramatizacija i sl.) 1.b. Učestvuje u muzičkim igrama, igrama sa pokretom, igrama uloga i dramskim igrama. 1.c. Razlikuje elementarne pojmove iz likovne umjetnosti (crtež, slika, skulptura), muzičke umjetnosti (instrument, orkestar), vizuelne umjetnosti (film, predstava, režiser, glumac). |
|
2.a. Pjeva spontano, sluša i ritmički izražava jednostavne dječije i narodne pjesmice i brojalice. 2.b. Pokazuje interes za izražavanje linijom, bojom i materijalom za oblikovanje. 2.c. Koristi elemenate dramatizacije u igri: imitira govor, pokret, mimiku, radnju i sl. |
2.a. Učestvuje i uživa u različitim stvaralačkim aktivnostima (likovne, muzičke, dramske, govorne, plesne aktivnosti). 2.b. Koristi znanja o osnovnim izražajnim sredstvima u vlastitom stvaralačkom izražavanju. 2.c. Koristi umjetnički jezik (crtanje, slikanje, vajanje, dramu, ples, pokret, muziku i pričanje priča) za izražavanje misli, osjećanja i ideja. 2.d. Inicira različite načine stvaralačkog izražavanja. 2.e. Izražava svoja i tuđa osjećanja, osobine i stanja na sebi svojstven način različitim umjetničkim sredstvima uključujući emocije, interakciju, pokret, simbole, ideje. 2.f. Istražuje i upoređuje karakteristike stvaralačkih kreacija (npr. dva oblika na istoj slici, dvije kompozicije, lutku i glumca, crtež i fotografiju, ples i muziku). |
|
3. a. Ponavlja istu aktivnost u različitim situacijama. 3.b. Istražuje prirodne, vještačke i umjetničke materijale, sredstva, predmete i igračke i koristi ih na različite načine i u različite namjene. 3.c. Osmišljava ritmičko-melodijske primjere. 3.d. Osmišljava pokrete, redoslijed pokreta i položaj tijela. 3.e. Stvara zamišljenu situaciju za dramsku igru. |
3.a. Izražava znatiželju i pokazuje interes za nove ideje, stvari, riječi. 3.b. Ekseprimentiše sa načinima izražavanja ideja i značenja pomoću različitih sredstava i medija. 3.c. Koristi svoju maštu u umjetnosti, dizajnu, muzici, plesu, govoru, pokretu, igrama. 3.d. Kombinuje različite materijale i tehnike u vlastitom kreativnom izražavanju. 3.e. Osmišljava i kreira uloge, scenario i ideje. |
|
Oblast: |
5. UMJETNOST I KULTURA |
|
Komponenta: |
2. Društvena uloga umjetnosti i kulture |
|
Ishodi učenja: 1. Učestvuje u društvenim i kulturno-umjetničkim aktivnostima i svečanostima 2. Procjenjuje umjetničke i kulturne pojave i događanja 3. Utvrđuje značaj i ulogu kulturno-historijskog naslijeđa u oblikovanju vlastitoga identiteta. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
kraj ranoga odgoja i obrazovanja (kraj treće godine) |
kraj predškolskoga odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a Pokazuje zanimanje za sudjelovanje u kulturno- umjetničkim aktivnostima 1.b Pridružuje se kulturno-umjetničkim aktivnostima i svečanostima |
1.a Angažira se i sudjeluje i društvenim i kulturno- umjetničkim aktivnostima i svečanostima u neposrednom okružju 1.b Sarađuje, djeluje i preuzima svoj dio odgovornosti u zajedničkim akcijama (priprema svečanosti i kulturno- umjetničkih aktivnosti i sl.) 1.c Prepoznaje doprinos koji daje u zajedničkim projektima (svečanostima, revijama, gostovanjima i sl.) |
|
2. NP |
2. a Opisuje emocije koje u njemu izazivaju umjetnička djela i kulturne pojave i događanja 2.b Interpretira na različite načine svoj doživljaj umjetničkoga djela i kulturne pojave i događaja |
|
3. Pokazuje zanimanje za narodne priče i bajke. |
3.a Prepoznaje najvažnije primjere kulturno-povijesnoga naslijeđa u neposrednom okružju 3.b Priča svojim riječima o primjerima kulturne baštine BiH te prepoznaje važnost njezina očuvanja 3.c Priča svojim riječima o drugim kulturama i tradicijama. |
|
Oblast: |
5. UMJETNOST I KULTURA |
|
Komponenta: |
3. Estetske vrijednosti i znanja o umjetnosti |
|
Ishodi učenja: 1. Prepoznaje važnost estetskih vrijednosti u svakodnevnom životu. 2. Istražuje umjetnička djela i različite vrste umjetnosti u cilju sticanja znanja opšte kulture. |
||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom djece za: |
||
Kraj ranog odgoja i obrazovanja (kraj 3. godine) |
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 godina) |
|
1.a. Iskazuje zadovoljstvo onim što mu se sviđa u neposrednom okruženju. |
1.a. Uočava lijepo u okruženju, prirodi, umjetničkim i tehničkim proizvodima, upotrebnim predmetima, svakodnevnim događajima. 1.b. Formira estetski doživljaj i estetski ukus kroz književnost, poeziju, kiparstvo, slikarstvo, arhitekturu, ples i muziku, pjevanje, dramsku i filmsku umjetnost. |
|
2. NP |
2.a. Prepoznaje vrste umjetnosti i umjetnička djela s kojima je u doticaju. 2.b. Posjeduje elementarna znanja o pozorištu za djecu. 2.c. Pokazuje interes za nove izazove, otkrića i čuđenja. |
|
Oblasti i komponente i ishodi učenja za predškolski odgoj i obrazovanje
ZDRAVLJE I TJELESNI RAZVOJ |
Ishodi učenja: |
Razvoj motorike i čula 1. Istražuje čulima predmete i materijale; iskustvena saznanja koristi u misaonim procesima i aktivnostima. 2. Koristi prirodne oblike kretanja za razvoj funkcionalnih i motoričkih sposobnosti i vještina (puzanje, hodanje, trčanje, penjanje, skakanje, dizanje, nošenje, bacanje i hvatanje). 3. Kombinuje i koordinira psihomotoričke radnje i aktivnosti da postigne / razvija / usavršava složenije vrste kretanja i djelovanja. 4. Pokazuje grafomotiričku sposobnost. |
Zaštita i sigurnost 1. Štiti sebe i druge od povređivanja u konkretnim situacijama. 2. Izražava sposobnost samoprocjene u odnosu na drugu osobu, objekt ili događaj. |
Zdrav način života 1. Inicira i učestvuje u aktivnostima koje su važne za unapređenje vlastitog zdravlja i blagostanja. 2. Primjenjuje osnovna načela lične higijene i higijene prostora. 3. Pridržava se načela pravilne i redovne prehrane. |
LIČNOST DJETETA I INTERAKCIJA |
Ishodi učenja: |
Odnos prema sebi 1. Pokazuje svjesnot sebe i svog identiteta kroz sopstvene sposobnosti, karakteristike, osobenosti i mogućnosti. 2. Gradi realnu i pozitivnu sliku o sebi, pokazuje samosvijest, samopouzdanje, samopoštovanje, odgovornost i povjerenje u svoje snage i sposobnosti. 3. Posjeduje nivo emocionalne svijesti i sigurnosti koja odgovara uzrastu i dobnom sazrijevanju i ispoljava ih u svim aspektima razvoja. 4. Izražava misli i djeluje na način da može uticati na svoj položaj u okruženju. |
Odnos prema drugima i međuodnosi 1. Uspostavlja, razvija i održava interakcije s drugom djecom i odraslima. 2. Pokazuje kooperativnost i zajedničko djelovanje kroz različite aktivnosti i kritički se odnosi prema mišljenju i stavovima preuzetim od drugih. 3. Djeluje u skladu s demokratskim principima, sarađujući i odlučujući, uvažavajući i prihvatajući različitosti. 4. Djeluje u skladu sa društvenim, kulturnim i porodičnim vrijednostima razvijajući osjećaj pripadnosti zajednici. |
Odnos prema prirodi 1. Prepoznaje važnost prirode i uvažava prirodu kao prostor za život, razvoj, igru i učenje. 2. Pokazuje poštovanje i divljenje prema životu i svemu živom. 3. Postaje socijalno odgovorno i djeluje u skladu s principima rješavanja problema u životnoj sredini (održivi razvoj). |
GOVOR, JEZIK I KOMUNIKACIJA |
Ishodi učenja: |
Razvoj govora i upotreba jezika 1. Koristi intuitivni, unutrašnji i neverbalni govor primjeren uzrastu i dobnom sazrijevanju. 2. Primjenjuje glasovne strukture jezika i intuitivno uočava strukturu riječi i rečenica u skladu sa književnojezičkim normama i koristi ih u usmenom govoru. 3. Sastavlja smislene rečenice i iskaze koristeći ih u kontekstu prenošenja značenja, ideja i razmišljanja. |
Usmeno izražavanje i slušanje 1. Pokazuje govorna i jezička iskustva i bogati rječnik i rečenicu u različitim aktivnostima. 2. Istražuje govor i jezik i pokazuje inicijativu u usmenom izražavanju. 3. Pokazuje sposobnost slušanja u grupi vršnjaka i odraslih u različitim situacijama. |
Komunikacija i rana pismenost 1. Analizira književne tekstove kroz komunikaciju s drugima. 2. Pokazuje kako funkcionišu sistemi simbola komunikacije i koristi ih. 3. Izražava se pomoću grafičkih simbola u svakodnevnim aktivnostima. |
SVIJET OKO NAS |
Ishodi učenja: |
Istraživanje svijeta 1. Koristi čula za posmatranje i istraživanje fenomena i procesa u prirodi. 2. Dovodi u vezu sebe, ljude, biljke, životinje, predmete i pojave u prirodnom okruženju u cilju razumijevanja svijeta u kojem živi. 3. Traga za informacijama iz različitih izvora i u različitim formama, organizuje ih i određuje se prema njima. 4. Stiče kompetencije za učenje i rad. |
Rješavanje problema, kritičko i kreativno mišljenje 1. Osmišljava, ispituje i primjenjuje nove ideje i teorije na temelju prethodnih iskustava i kritičkog odnosa prema njima. 2. Koristi mišljenje za prepoznavanje uzročno-posljedičnih veza i odnosa. 3. Primjenjuje strategije djelovanja i razmišljanja uključujući se u različite životne situacije i situacije rješavanja problema. |
Rana matematička pismenost 1.Istražuje matematičke strukture i koristi modele da bi utvrdio njihove odnose. 2.Stiče primjenjive matematičke predstave i koncepte, koristi ih sa svrhom, izražavajući se matematičkim jezikom i simbolima u različitim situacijama i aktivnostima. |
Nauka i tehnika 1. Posmatra pojave u prirodnom, materijalnom, društvenom svijetu i svijetu tehnike i uz iskustvena saznanja utvrđuje zakonitosti i veze. 2. Pokazuje kompetencije za ranu pismenost iz tehnologije u svakodnevnom životu, igri, učenju, radu i za predstavljanje ideja. 3. Pokazuje kompetencije za ranu pismenost iz nauke. |
UMJETNOST I KULTURA |
Ishodi učenja: |
Stvaralaštvo i kreativnost 1. Prepoznaje osnovna izražajna sredstva u vlastitom i tuđem stvaralaštvu i u umjetničkim djelima. 2. Istražuje i izražava se kroz različite načine vlastitog izražavanja kroz umjetnost, medije, tehniku. 3. Stvara kreacije, rekomponuje, te predlaže idejna rješenja i inovacije kroz različite načine izražavanja. |
Društvena uloga umjetnosti i kulture 1. Učestvuje u društvenim i kulturno-umjetničkim aktivnostima i svečanostima 2. Procjenjuje umjetničke i kulturne pojave i događanja 3. Uvrđuje značaj i ulogu kulturno-historijskog naslijeđa u oblikovanju vlastitoga identiteta. |
Estetske vrijednosti i znanja o umjetnosti 1. Prepoznaje važnost estetskih vrijednosti u svakodnevnome životu. 2. Istražuje umjetnička djela i različite vrste umjetnosti u cilju sticanja znanja opšte kulture. |
SLIKA STR. 21
KLJUČNE KOMPETENCIJE - PROŽIMAJUĆE TEME ZA PREDŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE
Ključna kompetencija |
Prožimajući pokazatelji |
Jezičko - komunikacijska kompetencija na maternjem jeziku |
čita, razumije i analizira književne i informativne tekstove piše razne vrste teksta za različite namjene i publiku priča i sluša radi prenosa i razumijevanja informacija s uvažavanjem, efikasno, u različitim situacijama i u različite svrhe u konstruktivnom i kritičkom dijalogu - piše složene tekstove kritički ocjenjuje komunikacije u različitim oblicima izražava pozitivne stavove i pokazuje vještine za efikasnu međukulturalnu komunikaciju |
a. Matematička pismenost |
koristi matematičke oblike mišljenja (logičko i prostorno razmišljanje) i prikazivanja (formula, model, konstrukcija, grafikon / dijagram), koji imaju univerzalnu primjenu kod objašnjavanja i opisivanja stvarnosti - poznaje matematičke pojmove i koncepte, uključujući najvažnije geometrijske i algebarske teoreme poštuje istinu kao temelj matematičkog razmišljanja |
b. Kompetencija u nauci i tehnologiji |
razumije i primjenjuje (dekodira, tumači i razlikuje) razne vrste prikazivanja matematičkih elemenata, fenomena i situacija; bira i zamjenjuje načine prikazivanja ako i kada je to potrebno - upotrebljava spremno znanja i metodologije da bi objasnilo prirodu (Kompetencija u tehnologiji se tumači kao primjena znanja da bi se promijenilo prirodno okruženje u skladu sa ljudskim potrebama.) razumije odnos između tehnologije i drugih područja: naučni napredak (npr. u medicini), društvu (vrijednosti, moralna pitanja), kulturi (npr. multimediji) ili okruženju (zagađenost, održivi razvoj) pokazuje spremnost za sticanja znanja iz prirodnih nauka i interes za nauku, naučnu i tehnološku karijeru |
Informatička pismenost (informacijska, medijska, tehnološka) |
- koristi kritički informaciono-komnikacijske tehnologije za dobivanje, vrednovanje i pohranjivanje informacija, za produkciju, predstavljanje i razmjene informacija i prilikom učešća u virtuelnim društvenim mrežama - posjeduje svijest o razlikama između realnog i virtuelnog svijeta - upotrebljava tehnologije u svrhu razvoja kreativnosti, inovativnosti i uključavanja u društvo; koristi tehnologije za podršku kritičkog načina razmišljanja - poštuje privatnosti prilikom korištenja društvenih mreža; poštuje etička načela, prepoznaje pouzdanost i valjanost dobivenih informacija; upotrebljava mrežu za širenje horizonata |
Učiti kako se uči |
- razvija suodgovornosti za vlastito učenje, samoprocjenu i definisanje vlastitih ciljeva učenja: - razvija svijest o vlastitim mogućnostima i o vlastitim jakim i slabim stranama, stilovima učenja, inteligencijama; posjeduje sposobnost identifikovanja sopstvenih potreba radi primjene sopstvenih strategija i procedura u procesu učenja - razvija sposobnosti popravljanja, poboljšavanja (samoregulacija): - planira, izvršava, kontroliše, koriguje različite oblike komunikativnih aktivnosti (recepcije, interakcije, produkcije, medijacije) - upotrebljava različite metode i strategije učenja$$$Pod strategijama podrazumijevamo najekonomičniji i najpotpuniji način na koji korisnik stranog jezika uspijeva staviti u pogon vlastite jezičke resurse i sposobnosti, kako bi odgovorio na potrebe određene komunikacijske situacije i ostvario željeni cilj. Upotreba strategija pretpostavlja primjenu metakognitivnih vještina učenja.$$$: - poznaje i svjesno koristi različite strategije učenja - stiče, jer mu je to omogućeno, sposobnost otkrivanja svog najuspešnijeg i najbržeg načina za učenje, bira različite mogućnosti i najbolje primjenjuje u praksi - razvija kritički stav o tome šta uči u školi i kakav je vlastiti proces učenja - organizuje i uređuje vlastito učenje; razvija upornost - razvija samomotivaciju, samopouzdanje i potrebe za kontinuiranim učenjem |
Socijalna i građanska kompetencija |
- prepoznaje vlastite emocije; pokazuje zanimanje i poštovanje prema drugim kulturama - razumije vlastiti narodni identitet i sebe kao pripadnika određene zajednice koja je u interakciji s kulturnim identitetom Evrope i ostatka svijeta - posjeduje svijest o evropskom i svjetovnom kulturnom nasljedstvu i o kulturnoj i jezičkoj raznolikosti svijeta - poznaje lingvističke i kulturne posebnosti društva i zajednica u kojima se govori određeni strani jezik - razvija svjesnost i razumijevanje sociokulturnih i međukulturnih pravila i normi upotrebe stranog jezika; razvija odgovarajuću strategiju za komunikaciju, interpretaciju i korištenje poruka u skladu sa ovim pravilima i normama (sociolingvistička kompetencija): - uvažava karakteristične crte društvenih odnosa (pozdravi, način obraćanja) - uvažava pravila lijepog ponašanja (izražava zahvalnost, naklonost, dijeli brigu, radost, itd.) - uvažava razlike u jezičkim registrima (nivoi formalizma) - prepoznaje dijalekte i akcente (naglaske) kroz leksičke, gramatičke, fonološke, glasovne, paralingvističke (npr. govor tijelom) elemente - komunicira konstruktivno i pokazuje poštovanje u društvenim situacijama (kvalitetna međusobna komunikacija) |
Samoinicijativa i poduzetnička kompetencija |
upravlja projektima prepoznaje vlastite jake i slabe strane radi u timovima na kooperativan i fleksibilan način sarađuje u aktivnostima konstruktivno i upotrebljava vještine grupnog rada upravlja rizikom i razvija svijest o odgovornosti |
Kulturna svijest i kulturno izražavanje |
izbjegava stereotipe; prihvata kompromise; razvija lični integritet; poštuje integritet drugih; ima primjerno samopouzdanje izražava konstruktivno vlastito mišljenje i frustracije; ima sposobnost empatije poznaje najznačajnija kulturna dostignuća, uključujući i pop-kulturu; cijeni umjetnički rad i kulturne događaje uvažava i uživa u umjetničkim djelima i izvedbama i razvija osjećaj za lijepo |
Kreativno-produktivna kompetencija |
- razvija kompleksno mišljenje: sažima, generalizuje, daje podršku upotrebi viših kognitivnih sposobnosti, kao što su analiza, sinteza, vrednovanje, upotreba kritičkog mišljenja (razlikuje činjenice i mišljenje; argumentuje teze) upotrebljava logično strukturisanje i nizanje argumenata razvija kreativnosti i potrebe za izraživanjem, te osjećaj za estetske vrijednosti: iznosi i povezuje različite ideje; iznosi pretpostavke i proizvodi različite proizvode razvija otvorenost različitog kulturnog izražavanja; pripremljeno je za razvijanje vlastite kreativnosti i sposobnosti izražavanja: toleriše suprotne ideje donosi zaključke samostalno razvija pozitivan stav i pokazuje spremnost za relativiziranje sopstvenog stanovišta i sistema vrijednosti; razvija spremnost za otklon u odnosu na ustaljena ponašanja prema drugim kulturama razvija radoznalost i želju za novim znanjima: izražava vlastite misli, ideje i emocije razvija sposobnosti posmatranja, učestvovanja i integrisanja novih iskustava i pokazuje spremnost za mijenjanje prethodnih |
Tjelesno-zdravstvena kompetencija |
- tjelesno-zdravstvene kompetencije podrazumijevaju prihvatanje i promovisanje zdravih stilova ponašanja, adekvatnih prehrambenih navika i tjelesnih aktivnosti koje omogućavaju pojedincu kvalitetan i zdrav život. U krajnjem cilju se odnose na formiranje pozitivne slike o sebi, sposobnost da se sebi omogući zdrav život i da se u vlastitom okruženju promoviše zdrav život. |
Literatura
AGENCIJA ZA PREDŠKOLSKO,
OSNOVNO I SREDNJE OBRAZOVANJE
SAVE THE CHILDREN
1 Vidjeti u prilogu 1. Oblasti, komponente i ishodi učenja i prilog 1.1. Šema oblasti i komponente.
2 Brojevi definisanih ishoda u ovom dokumentu prate pokazatelje pod istim brojem, ali za različit uzrast.
3 Vidjeti u prilogu 2. Ključne kompetencije - prožimajuće teme za predškolski odgoj i obrazovanje.
2014 © JP NIO Službeni list Bosne i Hercegovine. Sva Prava Pridržana.