Službeni glasnik BiH, broj 17/21

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine, na osnovu člana 25. stav (1) tačka e) Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09) i člana 122. stav (4) Zakona o upravnom postupku ("Službeni glasnik BiH", br. 29/02, 12/04, 88/07, 41/13 i 53/16) u postupku pokrenutom po Zaključku o pokretanju postupka po službenoj dužnosti broj: UP – 01-26-3-004-1/20 od 06.02.2020. godine protiv Agencije za nadzor osiguranja Federacije Bosne i Hercegovine, Kolodvorska 12, 71000 Sarajevo i Udruženja "Aktuarsko društvo u Bosni i Hercegovini", Zmaja od Bosne broj 74 71000 Sarajevo, radi utvrđivanja postojanja zabranjenog sporazuma na 80. (osamdesetoj) sjednici održanoj dana 21.01.2021. godine, donijelo je


ZAKLJUČAK


O OBUSTAVLJANJU POSTUPKA





1. Obustavlja se postupak pokrenut po službenoj dužnosti protiv Agencije za nadzor osiguranja Federacije Bosne i Hercegovine i Udruženja "Aktuarsko društvo u Bosni i Hercegovini".

2. Ovaj Zaključak je konačan i bit će objavljen u "Službenom glasniku BiH", službenim glasilima entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.

Obrazloženje


Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Konkurencijsko vijeće) je dana 27.09.2019. godine pod brojem UP-01-26-3-032-1/19 zaprimilo Prijavu postojanja zabranjenog sporazuma iz člana 4. Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09) (u daljem tekstu: Zakon) protiv Agencije za nadzor osiguranja Federacije Bosne i Hercegovine, Kolodvorska 12, 71000 Sarajevo (u daljem tekstu: Agencija za nadzor) i Udruženja "Aktuarsko društvo u Bosni i Hercegovini", Zmaja od Bosne broj 74 71000 Sarajevo (u daljem tekstu: Aktuarsko društvo).

Navedenu Prijavu je podnio je (..)** advokat iz Sarajeva (..)** (u daljem tekstu: Inicijator postupka ili Podnosilac prijave), koji je u toku obavljanja poslova pravnog savjetovanja došao do informacija i isprava koje, prema njegovom mišljenju, ukazuju na postojanje zabranjenog sporazuma na tržištu osiguranja u Federaciji Bosne i Hercegovine (FBiH) preciznije sporazuma koji u potpunosti ograničava i sprečava konkurenciju na tržištu u segmentima poslova ovlaštenog aktuara, te je zatražio od Konkurencijskog vijeća da pokrene postupak po službenoj dužnosti.

Kao razlog za podnošenje zahtjeva za pokretanje postupka po službenoj dužnosti, advokat (..)** je u svojoj prijavi između ostalog navodi sljedeće:

Tržište aktuarskih usluga je uređeno odredbama Zakona o osiguranju ("Službene novine Federacije BiH", broj 23/17).

Odredbom člana 117. Zakona o osiguranju FBiH regulirano da svako društvo za osiguranje sa sjedištem u FBiH mora imenovati ovlaštenog aktuara radi obavljanja poslova iz člana 118.

U skladu sa članom 116. Zakona o osiguranju FBiH, Agencija za nadzor osiguranja u FBiH (u daljem tekstu: Agencija za nadzor) je jedina ovlaštena za izdavanje ovlaštenja za obavljanje poslova ovlaštenog aktuara.

U skladu sa članom 116. stav (4) Zakona o osiguranju FBiH utvrđeno je da Agencija za nadzor propisuje uvjete za sticanje i provjeru stručnih znanja potrebnih za obavljanje poslova ovlaštenog aktuara.

Fizička lica koja su zainteresovana za sticanje ovog ovlaštenja moraju ispuniti uslove propisane članom 116. st (1) Zakona o osiguranju, kao i uslove propisane članom 4. stav (1) Pravilnika o uslovima za sticanje i provjeru stručnih znanja potrebnih za obavljanje poslova ovlaštenog aktuara ("Službene novine FBiH", broj 106/18) (u daljem tekstu: Pravilnik iz 2018. godine).

Fizičko lice koje želi steći ovlaštenje za obavljanje poslova ovlaštenog aktuara mora u skladu sa članom 4. stav (1) Pravilnika iz 2018. godine između ostalog ispunjavati sljedeće uslove:

a) Da je državljanin Bosne i Hercegovine ili strani državljanin sa boravištem u Bosni i Hercegovini,

b) Da je završio ekonomski, prirodno – matematički fakultet (studij matematike ili fizike) ili neki od tehničkih fakulteta VII stepena, odnosno 240 ECTS bodova;

c) Da ima položene ispite za ovlaštenog aktuara iz člana 5. Pravilnika iz 2018. godine tj. Ispite iz Programa ispita Agencije, kako su one niže definirani,

d) Da nije osuđivan za krivična djela koja se odnose na finansijski kriminal ili kršenje javnih i profesionalnih dužnosti,

e) Da je redovan član Aktuarskog društva u Bosni i Hercegovini (u daljem tekstu: Aktuarsko društvo).

Fizička lica koja prije stupanja na snagu Zakona o osiguranju i Pravilnika iz 2018. godine nisu stekla ovlaštenja za obavljanje poslova ovlaštenog aktuara ne mogu ispuniti uslove iz tačaka c) i e) člana 4. stav (1) Pravilnika iz 2018. godine, a čime im se onemogućava ulazak na tržište osiguranja, segment aktuarskih poslova, a što u naravi predstavlja zabranjeni sporazum iz člana 4. stav (1) tačka b) Zakona.

U skladu sa članom 11. Statuta Aktuarskog društva, kako je isti izmijenjen tačkom 3. Odluke o izmjenama i dopunama Statua, status redovnog člana Aktuarskog društva može steći isključivo osoba koja kumulativno ispunjava sljedeće uslove:

- Da ima ovlaštenje za obavljanje poslova ovlaštenog aktuara i

- Da je položio ispite iz programa ispita za ovlaštenog aktuara, a koje je odlukom od 11.11.2011. godine propisalo Upravno vijeće Aktuarskog društva (u daljem tekstu: Program ispita Aktuarskog društva).

Pri tome je regulirano da status redovnog člana Udruženja zadržavaju ona lica koja su 01.12.2005. godine verificirana kao redovni članovi, a bez obzira da li su polagali ispite iz programa ispita koje je propisalo Upravno vijeće Aktuarskog društva.

Kada se uslovi iz člana 11. Statuta za sticanje svojstva redovnog člana Aktuarskog društva dovedu u vezi sa stavom (1) člana 4. Pravilnika iz 2018. godine kojim je regulisano da ovlaštenje može steći samo redovni član aktuarskog društva, prema mišljenju Podnosioca prijave jasno je da ova dva akta u međusobnoj vezi predstavljaju zabranjeni sporazum iz tačke b) stav (1) člana 4. Zakona o konkurenciji, a kojim se tržište aktuarskih poslova ograničava na lica koja su to ovlaštenje stekli prije donošenja Pravilnika iz 2018. godine.

Pored navedenog, kada se uzmu u obzir odredbe članova 4. i 5. starog Pravilnika o uslovima za dobijanje ovlaštenja za obavljanje aktuarskih poslova ("Službene novine FBiH", broj 54/00) (daljem tekstu: Pravilnik iz 2000. godine) i dovedu u vezu sa odredbama Statuta, jasno je da ovaj zabranjeni sporazum postoji više od 13 godina tj. od 04.08.2006. godine kao dana upisa Aktuarskog društva u Registar udruženja Ministarstva pravde BiH, čime je ono steklo pravni subjektivitet.

Detaljnim sagledavanjem Zakona o osiguranju, Pravilnika iz 2018. godine, Mišljenja Agencije, Statuta, Odluke o izmjenama i dopunama Statuta, te isprava koje su dostupne na Internet stranici Aktuarskog društva www.aktuari.ba Podnosilac prijave je došao do zaključka da između Agencije i Aktuarskog društva postoji zabranjeni sporazum iz tačke b) člana 4. Zakona o konkurenciji, kojim se ograničava tržište osiguranja iz segmenta aktuarskih usluga, a koji je uspostavljen Agencijinim Pravilnikom iz 2018. godine i Statutom Aktuarskog društva, a kojim se sprečava sticanje ovlaštenja za obavljanje poslova ovlaštenog aktuara.

Podnosilac prijave je posebno skrenuo pažnju Konkurencijskog vijeća na činjenicu da u ovom trenutku svega 25 lica ima ovo ovlaštenje, iako se prema njegovom mišljenju radi o jednom od najunosnijih i najcjenjenijih poslova na tržištu osiguranja FBiH na kojem ima ukupno 23 učesnika, te da je posebno interesantno da Agencija za nadzor nakon 2008. godine nije izdala niti jedno novo ovlaštenje.

Uvidom u Prijavu postojanja zabranjenog sporazuma i dokaze dostavljene uz Prijavu Konkurencijsko vijeće je zaključilo da postoji osnovana sumnja o postojanju ograničavanja, sprečavanja i narušavanja tržišne konkurencije, u smislu člana 4. stav (1) tačka b) Zakona o konkurenciji.

Na osnovu navedenog, Konkurencijsko vijeće je dana 06.02.2020. godine, u skladu sa članom 32. stav (1) Zakona, donijelo Zaključak o pokretanju postupka po službenoj dužnosti broj: UP – 01-26-3-004-1/20 (u daljem tekstu: Zaključak), protiv Agencije za nadzor i Aktuarskog društvo, radi utvrđivanja postojanja zabranjenog sporazuma, u smislu člana 4. stav (2) tačka b) Zakona o konkurenciji.

S obzirom na okolnosti u predmetnom postupku zbog proglašene pandemije virusa COVID-19 koji je uticao na rad Konkurencijskog, te da je za utvrđivanje činjeničnog stanja i ocjenu dokaza bilo potrebno izvršiti dodatne analize, Konkurencijsko vijeće je dana 16.07.2020. godine, donijelo Zaključak broj: UP-01-26-3-004-32/20, kojim se produžava rok za donošenje konačnog rješenja za dodatna 3 (tri) mjeseca u smislu člana 41. stav (2) Zakona.

U skladu sa članom 33. stav (2) Zakona, Konkurencijsko vijeće je aktom broj: UP-01-26-3-004-5/20 od 06.02.2020. godine dostavilo Zaključak o pokretanju postupka na očitovanje Agenciji za nadzor.

Agencija za nadzor je podneskom broj 01-05.1-059-320/20 od 12.02.2020. godine, zaprimljen od strane Konkurencijskog vijeća dana 13.02.2020. godine pod brojem UP-01-26-3-004-7/20, zatražila produženje roka za dostavu odgovora.

Konkurencijsko vijeće je aktom broj: UP -01-26-3-004-9/20 od 19.02.2020. godine odobrilo Agenciji dodatni rok od 15 dana za dostavu odgovora.

Agencija za nadzor je dostavila odgovor na Zaključak, koji je zaprimljen od strane Konkurencijskog vijeća dana 09.03.2020. godine pod brojem UP-01-26-3-004-12/20.

Nadalje, Konkurencijsko vijeće je aktom broj: UP-01-26-3-004-6/20 od 06.02.2020. godine dostavilo Zaključak o pokretanju postupka na očitovanje Aktuarskom društvu.

Aktuarsko društvo je podneskom broj 23/20 od 28.02.2020. godine, zaprimljen od strane Konkurencijskog vijeća pod brojem UP-01-26-3-004-10/20, zatražilo produženje roka za dostavu odgovora.

Konkurencijsko vijeće je aktom broj UP -01-26-3-004-11/20 od 03.03.2020. godine odobrilo Aktuarskom društvu dodatni rok od 15 dana za dostavu odgovora.

Aktuarsko društvo je dostavilo odgovor na Zaključak, koji je zaprimljen od strane Konkurencijskog vijeća dana 24.03.2020. godine pod brojem UP-01-26-3-004-13/20.

U toku postupka radi utvrđivanja svih relevantnih činjenica, u smislu člana 35. stav (1) tačka a) i c) Zakona, Konkurencijsko vijeće je prikupljalo podatke i dokumentaciju i od drugih tijela/institucija koje nisu stranke u postupku.

Konkurencijsko vijeće je u cilju utvrđivanja svih relevantnih činjenica u ovom postupku uputilo Zahtjev za dostavom informacija osiguravajućim društvima koja su registrovana na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine (akt broj: UP-01-26-3-004-14/20 od 30.04.2020. godine) kojim se traži dostavljanje podataka u vezi sa imenovanjima ovlaštenih aktuara.

Zahtjev je poslan na adrese sljedećih osiguranja: "ADRIATIC osiguranje" d.d. Sarajevo, ASA osiguranje" d.d. Sarajevo, "Camelija" osiguranje d.d. Bihać, "CENTRAL osiguranje" d.d. Sarajevo, "CROATIA OSIGURANJE" d.d. Mostar, "EUROHERC OSIGURANJE" d.d. Sarajevo, "GRAWE" d.d. Sarajevo, "SARAJEVO OSIGURANJE" d.d. Sarajevo, "TRIGLAV OSIGURANJE" d.d. Sarajevo, "UNIQA Osiguranje" d.d. Sarajevo, "Vienna osiguranje" d.d. Sarajevo i "BOSNA RE" d.d. Sarajevo.

Svi privredni subjekti su dostavili svoje odgovore u ostavljenom roku, u kojem se posebno navode imena i prezimena ovlaštenih aktuara, te broj lica koja su sticala i koja stiču radno iskustvo uz ovlaštenog aktuara.

Nadalje, Konkurencijsko vijeće je dana 30.04.2020. godine od advokata (..)** aktom broj: UP-01-26-3-004-15/20, zatražilo da dostavi izjašnjenje na podneske Agencije za nadzor i Aktuarskog društva, u cilju dobijanja dodatnih informacija i podataka, ukoliko kao inicijator ovog postupka, sa istim raspolaže.

Imenovani je Izjašnjenje dostavio dana 20.05.2020. godine zaprimljeno pod brojem UP-01-26-3-004-27/20.

Konkurencijsko vijeće je dana 16.07.2020. godine navedeno izjašnjenje dostavilo Aktuarskom društvu (akt broj UP-01-26-3-004-30/20) i Agenciji za nadzor (akt broj UP-01-26-3-004-31/20).

Aktuarsko društvo je dana 03.08.2020. godine dostavilo Izjašnjenje na dodatne podatke dostavljene od strane advokata (..)**, koje je zaprimljeno od strane Konkurencijskog vijeća broj UP-01-26-3-004-37/20,

Nadalje Konkurencijsko vijeće je uvidom u relevantne propise u Republici Srpskoj utvrdilo da Agencija za osiguranje Republike Srpske izdaje i ovlaštenja aktuarima iz FBiH (član 14. Pravilnika o uslovima za sticanje i povlačenje zvanja ovlaštenog aktuara ("Službeni glasnik RS", br. 57/06 i 71/08), te je ovlašteni aktuar iz FBiH za dobijanje ovlaštenja Agencije za osiguranje RS dužan dostaviti ovjerenu kopiju ovlaštenja za nadzor osiguranja FBiH, kao i dokumente i izjave propisane članom 6. ovog pravilnika.

Da bi određeno lice dobilo status ovlaštenog aktuara ne mora biti član aktuarskog udruženja niti na nivou BiH niti na nivou Republike Srpske.

Na teritoriji Republike Srpske djeluje Udruženje aktuara Republike Srpske, Knjaza Miloša 15, 78000 Banja Luka, kao stručno udruženje sa svrhom unapređenja, razvoja i promocije aktuarske struke, njene praktične primjene i stručnog usavršavanja i obrazovanja aktuara. Članovi ovog udruženja su ovlašteni aktuari.

Nakon sagledavanja svih relevantnih činjenica i dokaza stranaka protiv kojih se vodio postupak, pojedinačno i zajedno, te na osnovu izvedenih dokaza, prijedlog rješenja je bio na dnevnom redu 75. sjednice Konkurencijskog vijeća koja je bila zakazana za dan 05.11.2020. godine.

Uslovi za održavanje 75. sjednice dana 05.11.2020. godine nisu bili ispunjeni, te ista nije održana.

Konkurencijsko vijeće je dana 30.11.2020. godine pod brojem UP-01-26-3-004-42/20 zaprimilo Zahtjev za obustavu postupka, od strane punomoćnika Aktuarskog društva BiH i Agencija za nadzor osiguranja u FBiH, kojim se traži obustava postupka, radi isteka roka za donošenje rješenja.

Zaključak o pokretanju postupka po službenoj dužnosti donijet je od strane Konkurencijskog vijeća dana 06.02.2020. godine, a Zaključak o produženju roka za donošenje konačnog rješenja, dana 16.07.2020. godine, te je rok od 9 mjeseci za donošenje rješenja za utvrđivanje zabranjenih sporazuma, u smislu odredbi člana 41. stav (1) tačka a) u vezi sa stavom (2) istog člana istekao dana 05.11.2020. godine.

Kako je rok za donošenje konačnog rješenja protekao, a imajući u vidu da u skladu sa članom 122. stav (4) Zakona o upravnom postupku organ može da obustavi postupak pokrenut po službenoj dužnosti, odlučeno je kao u dispozitivu.

Pouka o pravnom lijeku


Protiv ovog Zaključka nije dopuštena žalba. Nezadovoljna stranka može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema ovog Zaključka.

Broj UP - 01-26-3-004-43/20
21. januara 2021. godine
Sarajevo


Predsjednik
Dr. Stjepo Pranjić, s. r.

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!